برنامه ترکیه و صربستان برای تولید مشترک پهپادهای نظامی

رهبران ترکیه و صربستان تاکید کردند که کشورهایشان ممکن است به طور مشترک پهپادهای نظامی تولید کنند.

به گزارش مشرق، در حالی که صربستان در ابتدا برای خرید پهپادهای نظامی «بیرقدار» از ترکیه برنامه‌ریزی کرده بود، در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که در پاسخ به تحویل پهپادهای ترکیه به کوزوو از این طرح صرف‌نظر کرده است. کوزوو یک استان سابق صربستان است که در سال ۲۰۰۶ اعلام استقلال کرد و صربستان آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

رهبران کوزوو می‌گویند که پنج پهپاد ترکیه توانایی دفاع آنها در برابر حمله احتمالی دیگر صرب‌ها را افزایش می‌دهد. در سال‌های ۱۹۹۸-۱۹۹۹ صربستان به شدت جدایی‌طلبان آلبانیایی کوزوو را سرکوب کرد که منجر به جنگ هوایی ۷۸ روزه ناتو به بهانه متوقف کردن کشتارها شد.

«الکساندر ووجیچ» رئیس‌جمهور صربستان سال گذشته گفت تحویل پهپادها به کوزوو «برای ما نه آسان است و نه خبر خوبی است و بر روابط ما با ترکیه تاثیر خواهد گذاشت.» او گفت که صربستان به دنبال خرید پهپاد از جای دیگری است. با این حال، به نظر می‌رسد که رهبر پوپولیست صربستان روز جمعه هنگام میزبانی از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در بلگراد موضع خود را تغییر داده است.

ووجیچ در کنفرانس خبری مشترک با اردوغان گفت: «صنعت نظامی ترکیه به طور قابل توجهی قوی‌تر از صنعت ماست. اما ما هم نباید نادیده گرفته شویم. در این چارچوب‌ها، من فضایی برای همکاری بزرگ می‌بینم. ما علاقه‌ای به جنگ نداریم، اما باید قدرت کافی برای بازدارندگی مقابل هر کسی را داشته باشیم.»

اردوغان در پاسخ به این سوال که آیا همکاری مشترک صنایع نظامی شامل تولید پهپادهای بیرقدار هم می‌شود، گفت: «صربستان ظرفیت‌های خاصی دارد، ما هم ظرفیت‌های خاصی داریم و به‌عنوان کشورهای دوست می‌توانیم ظرفیت‌های خود را با هم توسعه دهیم. در دنیا افرادی هستند که به همکاری ما نگاه مثبتی دارند و کسانی هم هستند که آن را دوست ندارند و این طبیعی است. اما از آنجایی که ما رهبر هستیم، باید این تصمیمات را به صورت مستقل و همراه با همکارانمان اتخاذ کنیم.»

همچنین رجب طیب اردوغان در جریان سفر خود به آلبانی در روز پنجشنبه گفت که تعداد نامشخصی از پهپادهای بیرقدار را به این کشور بالکان اهدا خواهد کرد «تا هیچکس جرات حمله به آن را نداشته باشد.»

به گزارش آسوشیتدپرس، یکی دیگر از همسایگان صربستان، «بوسنی» هم برای خرید پهپادهایی از همین نوع ابراز علاقه کرده و رومانی عضو ناتو هم پهپاد بیرقدار تی‌بی‌۲ را در انبارهای نظامی خود گنجانده است.

صربستان اخیراً نیروهای مسلح خود را با سخت‌افزارهای پیشرفته تقویت کرده است، از جمله سفارشی که در تابستان امسال برای ۱۲ جت جنگنده رافال ساخت فرانسه به ارزش ۳ میلیارد دلار صادر شد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
    0 0
    ما هم یک برنامه با متحدان مون بزاریم برای تولید سلاح

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس